11 بهمن 1390

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

مولف: مدیر سیستم   /  دسته: دسته بندی نشده   /  رتبه دهید:
1.3

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

تحقق ارزش‌ها و آرمان‌های متعالی انقلاب اسلامی مستلزم تلاش همه جانبه در تمام ابعاد فرهنگی، علمی، اجتماعی و اقتصادی است. احراز عرصه تعلیم و تربیت از مهم‌ترین زیرساخت‌های تعالی پیشرفت همه جانبه كشور و ابزار جدی برای ارتقاء سرمایه انسانی شایسته كشور در عرصه‌های مختلف است. به این ترتیب تحقق آرمان‌های متعالی انقلاب اسلامی ایران مانند احیای تمدن عظیم اسلامی، حضور سازنده، فعال و پیشرو در میان ملت‌ها و كسب آمادگی برای برقراری عدالت و معنویت در جهان در گرو تربیت انسان‌های عالم، متقی وآزاده و اخلاقی است. تعلیم و تربیتی كه تحقق بخش حیات طیبه، جامعه عدل جهانی و تمدن اسلامی ایرانی باشد در پرتو چنین سرمایه انسانی متعالی است كه جامعه بشری آمادگی تحقق حكومت جهانی انسان كامل را یافته و در سایه چنین حكومتی ظرفیت و استعدادهای بشر به شكوفایی و كمال خواهد رسید.
تحقق این هدف نیازمند ترسیم نقشه راهی است كه در آن نحوه طی مسیر، منابع و امكانات لازم، تقسیم كار در سطح ملی و الزامات در این مسیر به صورت شفاف و دقیق مشخص شده باشد. در تهیه سند ملی تحول بنیادین آموزش و پرورش كوشش شده‌است تا با الهام‌گیری از اسناد بالادستی و بهره‌گیری از ارزش‌های بنیادین آن‌ها و توجه به اهداف راهبردی نظام جمهوری اسلامی ایران، چشم‌انداز و اهداف تعلیم و تربیت در افق 1404 هجری شمسی تبیین شود.
تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش مبتنی بر آرمان‌های بلند نظام اسلامی باید معطوف به چشم‌اندازی باشد كه در افق روشن 1404 ، ترسیم‌گر ایرانی توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه با هویتی اسلامی انقلابی، الهام بخش جهان اسلام همراه با تعاملی سازنده و مؤثر در عرصه روابط بین‌المللی است.
هر چند در سه دهه گذشته تلاش‌های وافر و قابل تقدیری از سوی مسئولان و دست‌اندركاران نظام تعلیم و تربیت برای بهبود و اصلاح نظام آموزشی كشور به عمل آمد كه خوشبختانه نتایج مثبت و مفیدی نیز بر جای گذاشته است؛ لیكن هنوز آموزش و پرورش با چالش‌های جدی روبرو است و برونداد آن در طراز جمهوری اسلامی ایران و پاسخگوی تحولات محیطی و نیازهای جامعه نمی‌باشد. از این رو تأكیدات حكیمانه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی مبنی بر ضرورت تحول بنیادی در آموزش و پرورش با تكیه بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی – ایرانی و تدوین الگویی اسلامی – ایرانی برای تحول و پرهیز از الگوهای وارداتی، كهنه و تقلیدی محض، چراغ راه برون رفت از چالش‌های نظام آموزشی كشور می‌باشد.
خوشبختانه با درك ضرورت و اهمیت این امر و در پاسخ به ندای هوشمندانه رهبری معظم انقلاب اسلامی(مدظله‌العالی)، طرح تدوین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به مثابه سند تحول راهبردی نظام آموزش و پرورش در افق چشم‌انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران در دستور كار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت و سرانجام پس از شكل‌گیری حلقه‌های كارشناسی – پژوهشی با مشاركت صاحب‌نظران حوزوی و دانشگاهی و مدیران و كارشناسان مجرب آموزش و پرورش و سایر دستگاه‌های ذیربط، ضمن پایبندی به دیدگاه‌های حضرت امام خمینی(ره) و نظرات مقام معظم رهبری درباره تحول بنیادین نظام آموزشی و همسو با اسناد فرادستی، از جمله سند چشم‌انداز بیست ساله كشور، سند مذكور تدوین و به تصویب این شورا رسید.

 

دكتر حمیدرضا حاجی بابایی
وزیر آموزش و پرورش

دكتر محمدرضا مخبردزفولی
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی

تعداد مشاهده (200)       نظرات (0)

نظرات کاربران درباره خبر "سند تحول بنیادین آموزش و پرورش"


نظرتان را بیان کنید

نام:
پست الکترونیکی:
نظر:
کد بالا را در محل مربوطه وارد نمایید
(حروف بزرگ و کوچک را رعایت نمایید)